Utställningen "I dammens spegling" invigs den 20 maj och uppmärksammar den biologiska mångfaldens dag

Den biologiska mångfaldens dag firas den 22 maj. Detta uppmärksammas genom invigningen av konstutställningen "I dammens spegling" av Mikaela Steby Stenfalk och Erik Öberg den 20 maj kl. 17:00 - 18:30

En resonans av Martorn till vänster av Mikaela Steby Stenfalk och Moribund (Ostronört) till höger av Erik Öberg

En resonans av Martorn till vänster av Mikaela Steby Stenfalk och Moribund (Ostronört) till höger av Erik Öberg.

Utställningen, som har fått stöd av Stockholms Stad och av Konstnärsnämnden, uppmärksammar artbevarande. I en kraftigt förstorad skala förkroppsligas de hotade arterna martorn och ostronört genom verken En resonans av martorn (Steby Stenfalk) och Moribund (Öberg).

Invigningen börjar kl. 17.00 utanför Edvard Andersons växthus där konstnärerna presenterar sina verk. Sedan går vi mot Bergianskas område för Öländska och Gotländska växter och samtalar om hot mot biologisk mångfald och artbevarande.

Föranmäl dig gärna här: klicka på länken till anmälningsformuläret för att anmäla dig. Anmälan öppnar onsdag 29 april.

Anmälningsformulär

Pris: Gratis

Senast uppdaterad: 2026-05-25

Sidansvarig: Bergianska botaniska trädgården