Del av Systematiska avdelningen med Edvard Andersons växthus i bakgrunden. Foto: AnnSofie Börjesson.
Systematiska avdelningen är väl värd ett besök under hela växtsäsongen. Välkommen att botanisera bland 1400 blomväxter från hela världen. Foto: AnnSofie Börjesson.

Ända sedan 1800-talets slut har Bergianska trädgården haft ett stort och innehållsrikt växtsystematiskt* område med syfte att visa på växternas mångfald och klassifikation. Området anlades av dåvarande Professor Bergianus Veit Wittrock och speglade den tidens syn på växternas släktskap. År 2007 påbörjades ett omfattande arbete med att göra om Systematiska avdelningen så att den ska visa växternas släktskap enligt aktuell forskning. Samtidigt har anpassningar gjorts för att göra området mer överskådligt, lättskött och pedagogiskt och fysiskt tillgängligt. Nu är den nya Systematiska avdelningen klar, men fortfarande är huvudstrukturen, utsträckningen och idén om området densamma som på 1800-talet.

Under de åtta åren som gått har stora omflyttningar genomförts. Nu står växterna enligt det system som presenterades av The Angiosperm Phylogeny Group (APG) 2009 och som bygger på klassificering av växternas släktskap framtaget med hjälp av DNA-data. Birgitta Bremer, Professor Bergianus 2002-2014, är en av de medverkande i APG.

Visningar i Systematiska avdelningen:

1 september, kl 17
Systematik förr och nu
En visning om hur man har kategoriserat växter på olika sätt och av olika anledningar genom tiderna. Vi berättar om hur klassifikationen har ändrats ända från antikens Theophrastos, via Linné och Engler till Angiosperm Phylogeny Group (APG). 50 kr.

2 september, kl 13
Skapandet av den nya Systematiska avdelningen
Trädgårdsmästare Hans Nilsson och botanist Lars Gunnar Reinhammar berättar om tankar, lärdomar och erfarenheter efter åtta års arbete. 50 kr.

4 september, kl 17
Utvecklingen av den Systematiska avdelningen under 125 år
Nedslag i Systematiska avdelningens historia från Wittrocks 1800-talsanläggning till Bremers nutid, med hjälp av bilder ur arkiven. 50 kr.

Välkommen!

*Växtsystematik är läran om växternas biologiska mångfald, evolutionära historia och deras inbördes släktskap.

För pressinformation, kontakta:

Lars Gunnar Reinhammar, botanist, larsgunnar@bergianska.se, 08-545 91 705

AnnSofie Börjesson, informatör, annsofie@bergianska.se, 08-545 91 707

Pressbilder

Del av Systematiska avdelninge med Edvard Andersons växthus i bakgrunden. Foto: AnnSofie Börjesson

Högupplöst pressbild bifogad nedan!