Skolor

Palmhallen. Foto: Mia Olvång

Skolor i Bergianska trädgården

Under ett år besöks Bergianska trädgården av många skolor, allt från förskolor till universitet. Trädgården fungerar som en pedagogisk arena med utmärkta möjligheter att föra in botanik, annan biologi och miljökunskap i undervisningen. 

Naturens Hus/Stora Gustafsborg

Skolprogram med guide

Naturens Hus erbjuder en rad spännande skolprogram för förskolor, grund- och gymnasieskolor i Bergianska trädgården – om biologi, geologi och miljö. Även lärarfortbildningar erbjuds. Undervisningen sker utomhus i trädgården, i något av trädgårdens två växthus eller inomhus i Naturens Hus lokaler.

Edvard Andersons växthus. Foto: Eva Dalin

Skolor – gå på egen hand, utan guide

Välkommen att besöka Bergianska trädgården, utomhus eller något av de två växthusen, på egen hand med skolklasser. Besök till växthusen måste förbokas.

Medhavd matsäck/picknick

Du är välkommen att äta din medhavda matsäck utomhus: på parkbänkar och på kartan utmarkerade rastplatser. 

Eftersom vi har känsligt växtmaterial är det inte tillåtet att sitta var som helst i trädgården eller på ängsytor. Det är inte tillåtet med medhavd matsäck i Edvard Andersons växthus.

Toaletter

Toaletter finns i Edvard Andersons växthus och Gamla orangeriet. Under perioden april-oktober har vi en extra toalett öppen nära Victoriahuset. Den är öppen mellan 6-22. Toaletterna är rullstolsanpassade. 

Karta över Bergianska trädgården

Karta över Bergianska trädgården. Illustration: Veronica Lendel

Tips!

Ladda ned Svenskt Kulturarvs app KulTur och gör ett quiz om Bergianska trädgården, eller andra platser du besöker. Appen är gratis och består av historiskt material i form av olika filmer, texter, bilder och quizar från olika kulturarvsplatser runt om i Sverige. Appen riktar sig till skolbarn och ungdomar, men är rolig för alla!

Mer info: http://www.svensktkulturarv.se/kultur/kultur-i-skolan/​

Pedagogisk handledning att ladda ner:

http://www.svensktkulturarv.se/media/3775/kulturquiz_handledning_museum.pdf